Dockskåp

Vi har fått en formgivnings uppgift i klassen att göra en leksak eller en barninrednings detalj. 

Jag valde att göra ett dockskåp. Min tanke va att så klart att bara Återbruka saker, och göra det mesta för hand utan maskiner. Så att det skulle bli så enkelt som möjligt. 


Del 1. Hitta själva "huset". 

Jag insåg att med lite fantasi kan man i stort använda vad som helst som hus. T.ex, byrålåda, bokhylla, kartong, trälåda, köksskåp, tv bänk m.m. Jag hittade mitt lilla skåp på tippen. 


Del 2. Måla skåp.

Det första jag fick göra var att riva bort plast mattan som skåpet hade täckts över med, vilket var ett rent elände eftersom skåpet därför va täckt med gammal lim. Hade jag haft slipmaskin hade det blivit ett bättre resultat på skåpet när färgen kom på. Men jag valde att göra det enkelt för mig och därför bara slipa lite för hand för att sedan börja måla skåpet.

 
Del 3. Tapetsera. 

Jag valde att tapserare inne i skåpet, kollade efter lite ljusa tapeter för att sedan kunna ha mycket färg på möblerna och textilen. Sedan la jag rosa tapet i kanterna. Ta ett rejält lim för att få bästa resultat och att det fastnar på själva färgen. Det finns dubbelhäftande tejp som funkar super bra. Använde även det när jag la tapet på väggar och golv. 

Del 4. Taket. 

Jag hittade masonit som hade tillhört en tavla använde mig av den till att skära ut tak. Då behövde jag hjälp av en maskin. Tapserare taket med en passande tapet som jag hittade :) 

Del 5. Möbler. 



Jag kollade runt efter möbler till dockskåpet. Gjorde soffan av tyg rester och stoppade upp den med gamla disksvampar. Hittade även tyg till kuddarna och stoppade upp dom med ett slaktat gosedjur. 

Stolar, bord och säng gjorde jag av vinkorkar samt gamla trä rester. 



Allt målades i vitt för att sedan få en grön härlig färg. 
Sedan plockade jag ihop allt möjligt som skulle kunna passa in.